Onko sinulla liian vähän D-vitamiinia kehossasi?

Epäiletkö, että sinulla on liian vähän D-vitamiinia? Silloin et ole ainoa. Pohjoismaalaisista yli 50 % uskotaan kärsivän D-vitamiinin vajeesta.

Seuraavat tekijät lisäävät riskiä:

  • Jos olet liian vähän ulkona auringossa
  • Syöt vähän D-vitamiinipitoista ruokaa kuten rasvaista kalaa
  • Sinulla on tumma iho
  • Aikavälillä syyskuusta huhtikuuhun saadaan liian vähän D-vitamiinia auringosta
  • Käytät runsaasti korkean suojakertoimen aurinkovoidetta kesäisin

Mutta näistä riippumatta voit silti saada liian vähän D-vitamiinia.

Miten huomaat, että kärsit vajeesta?

Tähän ei ole kovin helppoa vastata, koska D-vitamiinin vajetta esiintyy vaihtelevissa määrin. Vakava puutos voi ilmetä heikentyneenä luurakenteena tai munuaisvauriona, mutta onneksi Suomessa todetaan harvoin niin vakavaa puutostilaa.

Helpoin tapa selvittää mahdollinen puutostila, on ottaa verikoe, joko kotitestillä tai yleislääkärin vastaanotolla.

Olemme myös kehittäneet verkkotestin, jolla voit selvittää pitäisikö sinun tarkistuttaa vitamiinitasosi perusteellisemmin.

Mihin se voi johtaa?

Mikäli kehossa on pitkään liian vähän D-vitamiinia, voi se johtaa vakaviin terveysongelmiin.

Mitä voin tehdä?

Mikäli epäilet, että sinulla on liian vähän D-vitamiinia, voit ottaa D-vitamiinia ravintolisänä. Me, jotka työskentelemme MaxD-tuotteen parissa, olemme kirjoittaneet tämän kirjoituksen Maxd D-vitamiinista:

  • Norjan suosituin D-vitamiinivalmiste
  • Päivittäinen appelsiinin makuinen D-vitamiinikapseli
  • 50 mikrogrammaa D-vitamiinia
  • Voittanut parhaaksi testattu «paras asiakaspalvelu» palkinnon neljästi, viimeksi vuonna 2020

Haluatko sinäkin kokeilla?

Tervetuloa turvallisille ostoksille, tämän hetken kampanjan löydät alla olevasta lomakkeesta.