D-vitamiini on paras aseesi taistelussa flunssaa vastaan

 i D-vitamiini
Vitamin C - Vitamin D og forkjølelse - dmax

Tutkimukset ovat osoittaneet, että C-vitamiini ei voi ennaltaehkäistä flunssaa.

Tiesitkö että D-vitamiini on paljon tehokkaampi apu flunssaa vastaan kuin C-vitamiini?

Kun flunssa tuntuu tekevän tuloaan tartut todennäköisesti C-vitamiiniin heti ensimmäisenä tehokkaan «vitamiiniruiskeen» toivossa parantuaksesi pikaisesti tai pysyäksesi terveenä.

C-vitamiini on ollut suosittu apu taistelussa vilustumista ja flunssaa vastaan, mutta onkohan meidän tullut turvauduttua täysin väärään kirjaimeen vitamiinien perheessä?

Tutkimukset ovat viime vuosina osoittaneet, että C-vitamiinilla ei juurikaan ole ennaltaehkäisevää vaikutusta vilustumiseen ja muihin helposti leviäviin vaivoihin.

Jos C-vitamiinista ei kerran ole apua, niin mitä sitten voit tehdä ennaltaehkäistäksesi kipeäksi tulemista? vastaus selviää katsastamalla naapuriin – D-vitamiiniin.

 

Voiko D-vitamiini ennaltaehkäistä flunssaa?

D-vitamiini on ennen kaikkea tunnettu luustomme terveyden ylläpitäjä, mutta tällä «aurinkovitamiinilla» on merkittävä rooli myös immuunijärjestelmämme ylläpitämisessä.

Helmikuussa 2017 tunnettu British Medical Journal-lehti julkaisi laajan meta-analyysin 25 kliinisesti tehdystä tutkimuksesta, joiden tarkoituksena oli arvioida, voiko D-vitamiini estää akuutteja hengitysteitse tarttuvia infektioita, kuten flunssaa, kausiviruksia, influenssoja ja keuhkoputkentulehdusta.

– Vahvoja todisteita siitä, että D-vitamiini suojaa meitä

Martineau

Professori Adrian Martineau
(Lähde: QMUL)

Queen Mary University of London-lehden tutkijat analysoivat tietoja yhteensä 11 321 osallistujasta, jotka olivat iältään 0-95 vuotiaita – ja tulokset olivat rohkaisevia.

Tutkimukseen osallistujat, jotka ottivat D-vitamiini ravintolisää säännöllisesti,  oli 12% pienempi riski sairastua akuutisti hengitysteitse tarttuviin infektioihin ja aiemmin D-vitamiinin puutoksesta kärsineiden ihmisten riski tulla kipeäksi lähes puolittui säännöllisellä käytöllä.

– Tämä laaja tutkimus on antanut meille ensimmäisiä vahvoja todisteita siitä, että D-vitamiini todella suojaa meitä hengitysinfektioilta, professori Adrian Martineau sanoi.

 

Kuinka paljon D-vitamiinia tarvitsen?

Analysoiduissa tutkimuksissa käytettiin erilaisia annoksia ja menetelmiä. Tulokset osoittivat, että ennaltaehkäisevä vaikutus oli suurin tutkimuksissa, joissa osallistujat ottivat päivittäin tai viikoittain D-vitamiinilisän, verrattuna heihin, jotka saivat kerrallaan paljon suurempia annoksia kerran kuukaudessa.

Saadakseen suurimman hyödyn, tämän vuoksi on vitamiinilisästä on erityisesti hyötyä jos D-vitamiinia otetaan lisänä päivittäin 25-50 μg.

Suositusten suhteen ollaan tänä päivänä melko samoilla linjoilla läpi pimeiden pohjoismaiden, vaikkakin Ruotsissa ja Norjassa tyypillisin päiväannos D-vitamiinia on 10 μg – ja enimmäisraja 20 μg – Suomessa on tavallista käyttää 50 μg:n päiväannos.

Vaikkakin D-vitamiinin tarve on uudempien tutkimusten mukaan suurempi kuin aiemmin on todettu, ei suositusta oli päivitetty Suomessa toviin. Esimerkiksi Norjassa on vuonna 2017 enimmäissuositus nostettu aiemmasta 20μg:sta 80μg:aan päivässä. Muutokset enimmäismäärässä ovat selvä merkki siitä, että meidän tarpeemme tätä «aurinkovitamiinia» kohtaan on oletettua suurempi.

 

Tuoteuutisia!

dmax - vitamin D - Bloggmaxd on uusi ja jännittävä D-vitamiinilisä, joka auttaa sinua torjumaan flunssaa!

  • Enemmän D-vitamiinia kuin monessa muussa tuotteessa: Jokainen ottamasi maxd-kapseli sisältää täydet 50μg D-vitamiinia – enemmän kuin tarpeeksi kattamaan päivittäistä tarvettasi, mutta turvallisesti suositusten puitteissa!
  • Hyvänmakuinen purukapseli: Unohda tuotteet, jotka maistuvat pahalta ja tabletit, jotka on vaikea niellä! maxd-kapselit ovat pehmeitä purukapseleita, joissa on herkullinen appelsiinin maku!
  • Tee kuten tuhannet muut pohjoismaalaiset: maxd on tuttu tuote jo tuhansissa kotitalouksissa – hyödynnä sinäkin tutustustarjous ja kokeile itse! (Huom! max.2 tilausta/kotitalous)