Vitamiini D3 ja vitamiini D2 – mitkä ovat eroavaisuudet?

Tutkimus suosittelee ottamaan D-vitamiinia. Parhaiksi lähdevaihtoehdoiksi on nimetty muun muassa aurinko, rasvainen kala ja D-vitamiiniravintolisä. Nämä kaikki ovat hyviä D-vitamiinin lähteitä, mutta tiedätkö oikeastaan millaista D-vitamiinin muotoa saat tänä päivänä?

On nimittäin olemassa kaksi erilaista muotoa, jotka on tärkeää tietää. Niitä kutsutaan D2- ja D3-vitamiineksi. Ja tässä artikkelissa tarkastelemme lähemmin, miten ne eroavat toisistaan.

Kaksi D-vitamiinin muotoa

Huomaa, että on olemassa kaksi muotoa D-vitamiinista. Tiedämme, että muista vitamiineista voi olla kymmeniä eri muotoja. D-vitamiinin kohdalla sinulla on käsiteltävinä vain D2- ja D3-vitamiinit. Alla olemme määritelleet lyhyesti vitamiinit:

D2-vitamiini: tunnetaan myös ergokalsiferolina. D2-vitamiinia esiintyy kasveissa. Muodostunut ergosterolista UV-säteilyn seurauksena.

D3-vitamiini: tunnetaan myös kolekalsiferolina. Tunnetaan parhaiten siitä, että sitä muodostuu iholla UVB-säteilyn seurauksena. Sitä esiintyy myös ravinnossa ja ravintolisissä.

Mistä vitamiinit D2 ja D3 tulevat?

D2- ja D3-vitamiineja esiintyy useissa paikoissa kuten edellä mainittiin. Lähteiden välillä on suuria eroja, joita tulee tarkastella lähemmin.

D2-vitamiinin lähteitä:

  • Sienet (yhteydessä UV-säteilyyn)
  • Ruoka, johon vitamiinia lisätty (maito, voi jne.)
  • Ravintolisät

D3-vitamiinin lähteitä:

  • Aurinko (UVB-säteily)
  • Rasvainen kala/ kalaöljy
  • Kalanmaksa
  • Kananmunan keltuainen
  • Voi
  • Ravintolisät

Lyhyesti ja ytimekkäästi; D3-vitamiinia esiintyy eläinperäisissä tuotteissa ja UVB-säteilyssä, mutta D2-vitamiinia kasviperäisissä tuotteissa. Monet asettavat itselleen kysymyksen siitä, mikä näistä vitamiineista on paras. Sitä tarkastelemme lähemmin seuraavassa osiossa!

Onko vaikutuksissa jotakin eroa?

D2-vitamiini on edullisin vitamiini sekä tuottaa että kuluttaa. Sen vuoksi siitä on tullut suosituin D-vitamiinin muoto viime vuosina. Mutta onko D2-vitamiini yhtä tehokas kuin D3-vitamiini? Tärkein vitamiini on D3, joka tuottaa kalsifediolia kehossa.

Mikä on kalsifediol? Se on yhteisnimitys D2- ja D3-vitamiinien hajonneille versioille. Maksa hajottaa ne metyyliryhmiin ja niitä kutsutaan yhteisellä lempinimellä «kalsifediol» (eroavaisuuksista huolimatta).

D3-vitamiini hajoaa D2-vitamiinia paremmin kalsifedioliksi. Sen vuoksi D3-vitamiinia pidetään nykytutkimuksen perusteella suositeltuna D-vitamiinimuotona.

Tarvitsetko D2-vitamiinia?

Koska D3-vitamiini on D2-vitamiinia parempi, on luonnollista kysyä itseltään seuraava kysymys: tarvitsenko oikeastaan D2-vitamiinia? Tärkeintä on, että mikäli D3-vitamiinia saa päivittäin tarpeeksi paljon, se riittää.

D-vitamiinin vaje ei ole suotavaa ja se voi johtaa luukatoon, masennukseen ja muihin terveysongelmiin. Sen on osoitettu heikentävän tai vahingoittavan immuniteettijärjestelmää. Samaan aikaan ei ole hyödyllistä saada liikaa D-vitamiinia, mitä on loppujen lopuksi vaikea kuvitella.

Mitä D-vitamiini oikeastaan aiheuttaa kehossa?

D-vitamiinia saadaan auringosta (UVB-säteily), ravinnosta tai ravintolisävalmisteista. Olipa kyseessä joko D2- tai D3-vitamiini, niillä on samanlainen prosessi kehossa.

  • Saanti/aurinko: syötpä ruokaa tai otat ravintolisää, menee D-vitamiini verenkiertoon. Jos otat aurinkoa, muodostuu D3-vitamiinia ihollasi.
  • Hajoaminen: pitkässä prosessissa D2- ja D3-vitamiinit hajoavat kalsiifedioliksi.
  • Suolistoon imeytyminen: proteiinit kuljettavat D-vitamiinia elimistöön, ja se imeytyy suolistoon.
  • Veren kalsium- ja fosfaattipitoisuudet: D-vitamiini edistää kalsium- ja fostaattipitoisuuksien kehittymistä veressä

Pitäisikö sinun ottaa D3-vitamiinivalmistetta?

Aikuisilla ja lapsilla havaitaan edelleen D-vitamiinin puutoksia. Tässä kohtaa synkät luvut ovat suuria ja D-vitamiinin vajeen arvioidaan olevan yksi alidiagnosoiduimmista vitamiinipuutoksista. Tässä joitakin syitä sille:

  • UVB-säteiden vähäisyys: UVB-säteily on ainoa UV-säteilyn muoto, joka johtaa D-vitamiinin tuotantoon iholla. Auringon tulee paistaa yli 30 asteen kulmassa taivaalla, mikä ei tapahdu Norjassa. Juuri tämän vuoksi useat norjalaiset kärsivät D-vitamiinin vajeesta.
  • Harvat elintarvikkeet sisältävät D3-vitamiinia: useimpiin elintarvikkeisiin on lisätty D2-vitamiinia, mutta säästäväisesti D3-vitamiinia. Koska kaikki eivät halua syödä kalaa päivittäin, on vaikea saada D3-vitamiinia ravinnon kautta.
  • Ryhmien väliset eroavaisuudet: eroavaisuuksia esiintyy muun muassa nuorten ja iäkkäiden, vaalea- ja tummaihoisten ja painon mukaan. Nämä tekijät nostavat esiin kysymyksen siitä, minkälaisen D-vitamiiniannostuksen sinä tarvitset päivittäin. Monet eivät ole tietoisia lisääntyneestä D-vitamiinitasonsa tarpeesta.

D3-vitamiinivalmisteella voi olla merkitystä!

Koska D-vitamiinia on vaikea saada täällä Pohjolassa, tarvitsee meidän ottaa sitä ravintolisänä.
Terveysyhteisö on melkein yksimielisesti samaa mieltä siitä, että aurinko ja ruoka eivät ole tarpeeksi hyviä vaihtoehtoja meille pohjoismaalaisille. Syyskuusta toukokuulle emme saa UVB-säteilyä Suomessa eikä näin ollen D3-vitamiinia muodostu ihollamme.

Maxd on D-vitamiinivalmiste, joka sisältää runsaasti D3-vitamiinia. Tätä ravintolisää ottamalla voit varmistaa saavasi riittävän määrän D-vitamiinia vuoden ympäri!